«… komme ditt rike; skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden; …»
Himmelen gir seg til kjenne ved lyset, som er sola, stjernene, og månen. Disse er nødvendighet, skjønnhet, og nytte, og på jorda etterligner vi himmelen etter evne. Ideen blir således nedfelt i materien.
Himmelen kan også oppfattes å være himmellysene og skyene, og i så måte er himmelen oppmerksomhet og oppmuntring. Det er et spørsmål om skyene kom til verden ved Noa, omkring 3000 år f. Kr. Da begynte bronsealderen, som var etter steinalderen. Ved skyene, kan man tenke seg, ble forestillingen om ivaretagelse skapt.
Historien om Noa i Bibelen 9 må forstås slik at det er snakk om muntlige overleveringer over noen tusen år som rundt år 1350 f.Kr. ble nedfelte skriftlig. Historien om den båt Noa skal ha bygd og fylt med all verdens dyr er ellers vanskelig å tro på. I henhold til Bibelen ble imidlertid regnbuen til på den tid, og den ble til symbol for den pakt Gud gjorde med Noa. Regnbuen forener lys og vann.
I det sosiale, i kulturen og i den makt som folk forholder seg til, er Treenigheten som ide nedfelt i tredelingen av statsmakten.
Utøvende makt | Kongen |
Lovgivende makt | Parlamentet |
Dømmende makt | Domsstolen |
De tre sidene ved statsmakten holder hverandre i sjakk ved at en makt bare kan instruere en bestemt annen makt, ikke begge de to andre. Dette prinsipp er et bærende prinsipp i all kristen forfatning.
FOTNOTER
8 Matteus, 6:5-14.
9 Første Mosebok 6-10.
8 Matteus, 6:5-14.
9 Første Mosebok 6-10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar